Hästjakt

Yes, så var det.
Hannah och jag skulle titta till Cippen i hagen innan.
Vi stod och kelade lite med honom och hans hagkompis Blanka. Helt plötsligt tar Blanka tillfället i akt och smiter under eltråden vid ingången.
Helvete.
Det var inget vidare, och till råga på allt så har hon ingen grimma på sig.
Snabbt av med Cippens grimma och efter henne. Dock fick vi aldrig tag i henne, utan hon sprang ner i stallet och ställde sig och började käka mat istället. I ett hörn stod hon, väldigt säkert.
Fick i alla fall våga mig fram till henne, för Hannah ville inte det utifall hon skulle sparka.
Så fick jag på henne grimman och så gick vi till hagen.
Men väl framme, precis framför hagöppningen så stannar hon och vill ej gå mer. Drar lite i grimskaftet och då reser hon sig upp på bakbenen och jag blir tvungen att släppa grimskaftet som var för kort för att ens kämpa för att hästen inte ska slita sig.
Iväg med henne igen med grimskaftet oroligt fladdrandes mellan benen.
Nu svänger hon av till vänster och följer vägen till de andra hästarna.
Några gånger reser hon sig upp oroväckande högt på bakbenen för att grimskaftet stör henne. Trodde ett tag att hon skulle gå över, men det gjorde hon som tur inte.

Till slut fick jag tag i henne igen vid de andra hästarna, men hade ett jävla sjå med att få tillbaka henne till hagen.
Hela tiden stannade hon och ville inte gå.
Slutade med att Hannah fick hämta Cippen så att vi fick använda honom att gå bakom henne (det var det enda som funkade).
Sen, efter fyrtiofem minuter ungefär, stod hon i hagen där hon skulle.

Jävlar, vilket liv för den hästen.
Väldigt opålitlig då hon kan resa sig för minsta lilla och hoppa och ha sig.

Nästa gång ska jag ha hjälp, stålhetta och säkerhetsväst då jag tar ut henne från hagen ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0