Personlighet

Idag har jag vart på en mycket lärorik och intressant utbildning på jobbet.
Den handlar kort och gott om att ge bästa möjliga service till alla sorters kunder.

Vi gick igenom konflikthantering, olika personligheter på människor, hur man läser av kunder, hur man ska hantera olika sorters kunder, osv.
Skitkul var det faktiskt :)

Speciellt roligt var det när ledaren presenterade DISA (Drivande, Inspiratör, Stödjande och Analytisk), ett slags system med färger (Kronoligiskt: röd, gul, grön och blå) hur man kan se hur man är och hur man ska tackla den personen i respektive kategori.

Vi alla skulle välja en av dessa som passade in på oss.
Skitsvårt, för jag tyckte att jag var både röd (drivande) och grön (stödjande). Men jag valde tillslut grön. 

En stödjande (grön) person ser sig själv som följande: 

- Stödjande - Omtänksam - Trevlig - Godhjärtad - Pålitlig - Hänsynsfull - Behaglig

Dock ser folk på en grön person på följande sätt:

- Självbelåten - Envis - Oengagerad - Likgiltig - Resignerad - Otydlig

Så här ser dock en drivande (röd) person på sig själv:

- Banbrytande - Tävlingsinriktad - Positiv - Bestämd - Självssäker - Trygg - Övertygande

Andra ser den röda som följande:

- Envis - Befallande - Arrogant - Orubblig - Stridslysten - Aggressiv - Egoistisk

Så jag är en fin,salig blandning av dessa två.
Dock beror det på vilken situation jag befinner mig i, lite skumt... Bland folk jag känner är jag definitivt mer röd :)

Ska bli otroligt spännande att använda detta i det vardagliga livet, samt på jobbet i hanterandet av kunder :)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0